کمیته استعداد های درخشان و المپیاد دانشجویی

آئین نامه هدایت استعداد های درخشان

مقدمه


به منظور اعتلای علمی کشور و تربیت چهره های علمی شاخص ودر راستای برنامه ریزی توسعه پایدار کشورو به اجرا در آوردن سیاستهای هدایت وحمایت استعدادهای درخشان در دانشگاههای علوم پزشکی وموسسات علمی واجد شرایط  مصوب جلسه ۴۱۹ مورخ ۲۲/۲/۷۷ و جلسه ۵۰۲ مورخ۲۲/۵/۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، این آیین نامه به تصویب رسید.

در این آیین نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ” وزارت”، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و مراکز آموزشی و تحقیقاتی وابسته ” دانشگاه”و شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی به اختصار “شورا ” نامیده می‌شود.

ماده ۱-  اهداف شورا عبارتست از

۱-شناسایی افراد با استعداد و عملکردهای درخشان، طبقه بندی آنها به شیوه های علمی وایجاد شرایط جهت شکوفایی آنها

۲-جذب و هدایت دانشجویان دارای استعداد درخشان درجهت رشته هایی که اینگونه افراد دارای استعداد لازم برای آنها بوده و مورد نیاز کشور و وزارت بهداشت می باشند و حمایت مادی ومعنوی از آنان.

۳-گسترش نوآوری،ابداع ،خلاقیت ،توان رهبری وکارآفرینی افراد با استعداد درخشان

ماده ۲- وظایف شورا

۱-تعیین سیاست ها، راهکارها ، تهیه و تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های هدایتی و حمایتی لازم  به منظور اجرایی نمودن اهداف موضوع ماده یک.

۲-صدور مجوز اجرای برنامه های خاص جهت پرورش استعدادها و عملکردهای درخشان در دانشگاهها و موسسات علمی واجد شرایط و نظارت بر نحوه اجرا و اثر بخشی و حمایت از اجرای آنها

۳-تصویب ضوابط و معیارهای لازم جهت  تخصیص اعتبار خاص به دانشگاهها به منظور پرورش استعدادهای درخشان

۴-  تشکیل کمیته های تخصصی و کارشناسی برای تدوین و اصلاح طرحها، آئین نامه ها و برنامه های آموزشی

۵- ارائه پیشنهاد های لازم به مراجع درون بخشی و برون بخشی ذیربط جهت تسهیل امور حمایتی مرتبط با استعدادهای درخشان

ماده ۳- اعضاء شورا

۱- وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ( رئیس شورا)

۲- معاون آموزشی و امور دانشجویی وزارت ( نایب رئیس شورا)

۳- معاون تحقیقات و فن آوری وزارت

۴- رییس سازمان سنجش آموزش کشور

۵- رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

۶- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

۷- دبیر شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری

۸- دبیران شوراهای پنجگانه ( علوم پایه، پزشکی عمومی، پزشکی تخصصی ، دندانپزشکی، داروسازی) و مدیرکل   دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی حوزه معاونت آموزشی و امور دانشجویی

۹- رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ( دبیر شورا )

۱۰- چهارنفر از اعضاء هیات علمی دانشگاهها

۱۱- یک نفر از استعدادهای درخشان کشور

تبصره : اعضای شورا به پیشنهاد معاون آموزشی وامور دانشجویی برای یک دوره دو ساله توسط وزیرمنصوب می گردند و انتخاب مجدد آنها بلامانع می باشد.

ماده۴- جلسات شورا

شورا به دعوت دبیر شورا حداقل سالی ۲ بار تشکیل جلسه  می دهد. حضور ۳/۲ اعضای شوراجهت  رسمیت یافتن جلسات ضروری بوده و تصمیمات آن بر مبنای اکثریت مطلق آرای اعضای حاضر (۱+۵۰ % ) اعتبار می یابند.. 

ماده ۵-دبیرخانه شورا

دبیرخانه شورا درمرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی  حوزه معاونت آموزشی و امور دانشجویی وزارت تشکیل و زیر نظر دبیر شورا اداره می شود. ریاست دبیرخانه به عهده رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بوده که مسئولیت اجرای کلیه آیین نامه های مصوب را به عهده دارد.

ماده ۶- وظایف دبیرخانه

– پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا در دانشگاهها

– تهیه پیش نویس آئین نامه های جدید یا اصلاح آئین نامه های قبلی براساس مطالعات و بررسیهای لازم توسط  گروههای کارشناسی با استفاده از نظرات شوراهای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاهها و ارائه آنها جهت تصویب در شورا

– نظارت و ارزشیابی ادواری عملکرد شوراهای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاهها و پیشنهاد تخصیص بودجه براساس ارزشیابی انجام شده

– ابلاغ مصوبات به مراجع ذیربط

– دعوت از اعضای شورا و تنظیم دستور کار و صورت جلسات شورا

– انجام سایر امور محوله از طرف شورا

ماده ۷- شورای معین

شورا دارای یک شورای معین بوده که وظیفه آن تفسیر،تدوین وتصویب شیوه نامه های لازم درجهت اجرای مصوبات شورا می باشد.

 تبصره ۱: مصوبات شورای معین درحکم مصوبات شورا بوده و لازم الاجرا می باشد.

تبصره ۲شورای معین از معاون آموزشی،دبیران شوراهای پنجگانه و مدیر کل دفتر گسترش وارزیابی آموزش پزشکی رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، چهار  نفر از اعضای هیئت علمی و یک نفر از استعدادهای درخشان عضو شورا که با حکم وزیرمنصوب می‌گردند تشکیل می‌گردد.

این آئین نامه که مشتمل بر یک مقدمه،۷ماده و ۴ تبصره است در تاریخ ۱۳/۵/۸۶ به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و جایگزین آئین نامه تشکیل شورای هدایت استعدادهای درخشان مورخ ۱۸/۸/۸۲ گردید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا  می باشد .

Loading